tiistai 21. heinäkuuta 2015

Mie sie myö työ



Ekaks pahottelut hiljasuudesta. Me oltiin tosiaan J:n sukulaisilla Lappeenrannan lähettyvillä viime keskiviikosta eiliseen saakka. Alussa ja lopussa oli vähemmän porukkaa, mutta perjantaista sunnuntaihin meitä oli paikalla yhteensä 31 plus kolme koiraa. Ja kun näin iso porukka kokoontuu niin myös murteita löytyy. Viikonloppuna kuultiin eri puhetyylejä mm. Lappeenrannasta, Raumalta, Turun lähettyviltä ja kuultiinhan me vähän tsekkiä ja englantiakin.

Se mistä halusin kirjoittaa on murteen tarttuminen. Omalla kohalla oon huamannu, että mulle tarttuu tosi nopeesti murteet. Esim. joskus -07 tai -08 olin pesisleirillä ja meijän joukkueessa oli kaks vahvistusta Keski-Pohjanmaalta pienestä kunnasta ja vietin heidän kanssaan paljon aikaa niin heidän murteensa tarttui jo siinä alle viikossa. Toisen murretartunnan sain 2009 kun olin Kurikassa (Pohjanmaalla) koulussa kolme viikkoa niin jo puhuin pohojammaan murretta. Muistan hyvin kun eräs ystäväni kotipaikkakunnalta vihasi sitä murretta ja paljon! :D Tämän Itä-Suomen reissun jälkeen en vielä puhu, että "Mie teen jotain.", mutta huomaan jatkuvasti kun ajattelen esim. "Mitähän mie söisin?". 

Mietinpähän vaan, että tarttuukohan murteet herkästi muillekin vai johtuuko tää mun huono vastustuskyky siitä, että oon aina asunu melko murreneutraalilla alueella. Ei Ruoveessä ihan kirjakieltä puhuta, mutta aika lähelle. Tai sitten ne murteenpiirteet on sen verran huomaamattomampia kun muissa murteissa.

Onko teillä tarttunut murteet nopeasti vai onko teillä oma vahva murre?

Kuvathan ei aiheeseen liity mitenkään, eikä oo ees reissusta otettuja. Yritetään taas välillä pysyä kotona enemmän ja toivottavasti saan paremman postaustahdinkin takaisin.




2 kommenttia:

  1. Mä asuin pitkään siinä Lappeenrannan lähellä jossa puhuttiin juurikin tota murretta. Mutta muhun se ei oikein koskaan uponnut. Ja nyt kaikki kaverit sieltä bongaa heti tampereen murteen 😁😃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on hauska murre mutta ei kans oikein sovi mun suuhun. Tottakai kuulostaa hassulta jos puhui erilailla ku yleensä. Tampereellakaan ei kyllä kauheesti väännetä. Ehkä jätetään jotain kirjaimia pois vaan. :)

      Poista

Kiitos kun ilmoitit käynnistäsi :)